סיכום ודיון

סיכום:
בעבודתי חקרתי האם דימוי הגוף שמבנים ב"אח הגדול" מתאים למבנה הגוף במציאות באמצעות
מאמרים, כתבות, צפייה בפרקי הפתיחה של שלוש עונות של האח הגדול וחקרתי אותם. והתייחסתי
לדילמה הבניית מציאות מול רייטינג. בעזרתה חקרתי את הנושא לעומק.


נעמי וולף טוענת במאמרה בספרה "מיתוס היופי" כי מיתוס היופי הוא מכשיר שליטה רב עוצמה על נשים.
תפקידו לעצב עבור נשים מודל שאליו ישאפו. גם בכתבה "בר זומר: "לא התקבלתי להישרדות בזכות
המראה שלי" מוסיפה לעניין מכיוון משום שבתוכנית "הישרדות" המתמודדים שמו את בר זומר
במשבצת הדוגמנית שהיא שברירית, טיפשה, חלשה, מישהי שבאה על תקן הפנים היפות ולא מעבר.
בעבודתי נמצא כי בדומה לנתון מתוך המאמר, בתוכנית שחקרתי "האח הגדול" יש דגש על מראה
חיצוני ומודל היופי.  מבנה הגוף האידיאלי ב"האח הגדול" הוא אישה רזה וחטובה ברוב הפעמים עם
שיער חלק והמקצוע שלה הוא דוגמנית ואושיית רשת לרוב דברים העוסקים ביופי וטיפוח. בכל העונות
רוב הגברים עונים על מראה גוף עיקרי שהוא שרירי וחטוב. שיערם קצר וקצוץ. ניתן להסיק מכך
שתוכנית "האח הגדול" משדרת לצופים אידיאל היופי אחיד, כמו שמיתוס היופי גורם לאנשים לחשוב,
התוכנית מלמדת את הצופים איך צריך להיראות. מי שהיה צופה ה"האח הגדול" ועכשיו נכנס
כמתמודד הוא משמר את מיתוס היופי ומחזק אותו ומביא אותו שוב לצופים וכך הם מושפעים מכך
שוב ושוב.
במאמר "תופעה מתפשטת" שכתבה ד"ר דבורה לדרמן-דניאלי, מסופר על כך שבני נוער מעמידים את
עצמם מול המצלמה ללא בגדים ומעלים את זה לפייסבוק, ומעמידים את עצמם לשיפוט האחר על פי
המראה החיצוני שלהם באמצעות לייקים שקובעים פופולריות ויופי. כתוב גם על כמה החשיפה בפני
הרשת מסוכנת לבריאות הנפשית שלהם, במיוחד בגיל הזה שיש בו תלות בדעות של קבוצת הגיל,
תלויים בדעות שלהם ונשפטים על ידם.  בחקר שעשיתי על פרק הפתיחה בשלוש עונות של תוכנית
"האח הגדול" נמצאה תופעה דומה של נתון מתוך המאמר של קונוטציה מינית - הרוב המכריע של
הנשים לבשו בכניסה לבית בגדים צמודים, חשופים, עם שסע עמוק, מחשוף בחזה, שמלות קצרות
וצמודות מאוד לדוגמה: מריה דומרק לבשה שמלה צמודה עם מחשוף גדול ושסע עמוק (עונה 9),
וחלק מהגברים לבשו חולצה מכופתרת עם כמה כפתורים פתוחים למעלה
לדוגמה: עדי לאון (עונה 3 VIP). ניתן להסיק מכך שלבוש המתמודדים בתוכנית "האח הגדול"
משדר לצופים קונוטציה מינית בדומה לטענה של ד"ר דבורה לדרמן-דניאלי . יכול להיות שכתוצאה מכך
הם מושפעים מזה ומצלמים את עצמם ללא לבוש ומעלים את זה. כי התוכנית משדרת להם שזה
בסדר ולגיטימי להעמיד את עצמם לשיפוט האחר על פי המראה החיצוני שלהם ובאמצעות מה
שהם לובשים או לא לובשים.

טור דעה:
כיום ברוב תוכניות הריאלטי מבנים לנו דימוי גוף מסוים שלא בהכרח צמוד למציאות עצמה. ובעקבות כך הקהל שצופה בתוכניות אלה מושפע מדימוי גוף זה וחושב שזה המבנה הגוף האידאלי. בעבודתי חקרתי את התוכנית "האח הגדול" באמצעות צפייה של 3 פרקי פתיחה של 3 עונות וחקרתי באמצעות קריטריונים שבניתי על מנת לבדוק את הנושא לעומק. הדילמה שבמרכז העבודה מתמודדת עם הבעיה של הבניית מציאות מול ריטיינג. מצד אחד תוכניות
הריאליטי "צמאות" וחייבות רייטינג בשביל הרווח מהתוכנית אך מצד שני הן עושות זאת בדרך
שמשפיעה על הציבור לרעה וגורמת לו לחשוב שהדימוי גוף שרואים בתוכנית הוא האידאלי וההכי יפה
ואהוב, אך הם מבנים לנו את המציאות וגורמים לנו לחשוב ככה אבל זה לא נכון מבנה הגוף במציאות
הוא לא מה שרואים בתוכניות אלה, והתוכניות עושות את זה אך ורק בשביל הרייטינג.דוגמה בכתבה
 
מסקר שעלה בכתבה 70% מבני הנוער חושבים ש "האח הגדול" עלולה לעודד התנהגות שלילית,
אבל זה לא מפריע לזה ש30% מהם רוצים להשתתף בתוכנית.


חקרתי בכך שבדקתי את דימוי הגוף שמבנים לנו בתוכנית הריאלטי "האח הגדול" והאם זה
מתאים למבנה הגוף של הציבור במציאות עצמה, כי לתוכניות האלה יש הרבה צופים והן
משפיעות עליהם. חקרתי את הדמויות ב"האח הגדול" והמבנה גוף שלהם באמצעות טבלה שבה
יש פרמטרים- 
גיל,מוצא, מקצוע, מין, איך מייצגים את הדמויות וכ'ו…
והאם זה מתאים למבנה הגוף הנפוץ בישראל לפי כתבות, מאמרים ושאלות מסרק. לאחר מכן
הגדרתי מהו מודל היופי, מהו מודל היופי במציאות באמצעות מחקרים ומהו מודל היופי על פי "האח הגדול".ובשלב השני בחנתי אם זה מתאים למציאות.  
התחלתי בכך שבדקתי מהו מבנה הגוף הנפוץ בישראל ולאחר מכן חקרתי ב-"האח הגדול" את הדמויות
והמבנה הגוף שלהם לפי הטבלה שבה ניתחתי את הפרמטרים הנחוצים לשאלת החקר שלי. עשיתי השוואה ביניהם.
הגדרתי מהו מודל היופי על פי מאמרים שנוגעים למודל היופי. ומהו מודל היופי על פי האח הגדול.
השתמשתי במאמרים הקשורים לריאליטי ואיך הוא משפיע על החברה, בנוסף במאמרים שמדברים
על דימוי גוף בקרב בני נוער. מצאתי כי:
- מבנה הגוף האידיאלי ב"האח הגדול" הוא אישה רזה וחטובה, ברוב הפעמים עם שיער חלק.
- רוב המקצועות הם לרוב דברים העוסקים ביופי וטיפוח לדוגמה אושיית רשת.
- רוב המתמודדים הם צעירים. וזה מראה שהמבוגרים במיעט כנראה בגלל המראה החיצוני , הם לא נראים טוב , לא מצטלמים טוב.
- קיימת קונטציה מינית בתוכנית בעיקר אצל הנשים.
לדעתי הייצוג של הגברים והנשים באח הגדול הוא לא טוב, מציגים אותם בדימוי גוף אידאלי וזה לא ככה בדרך
כלל, למרות שבזמן האחרון שילבו נשים שמנות בתוכניות.

אוריינות תקשורתית:
במהלך הלימודים במגמת תקשורת ובמהלך העבודה שלי למדתי דברים חדשים מבחינת ידע אישי וידע על עולם
התקשורת. למדתי המון מושגים שלא ידעתי, המון הבטים שונים בתקשורת וצורות שונות של דעות והבעה
שלהם. למדתי שהתקשורת לפעמיים בוחרת צד ולא תמיד משדרת אמת. למדתי על זה שמכתיבים לנו את
סדר היום על מה נדבר ובמה נעסוק ועל פי הסדר שהתקשורת בוחרת ועל הפסום שיביא הכי הרבה רייטינג
למדתי איך לעבוד בבולוגר ובגוגל דרייב, למדתי לעמוד בלוחות זמנים של הגשה וכו..
בנוסף לכך למדתי על תוכניות ריאליטי, רייטיינג וההשפעה על הציבור. הבנתי שיוצרי התוכניות יעשו הכל
על מנת לקבל רייטינג גבוה גם אם זה פוגע בקהל הצופה.
עם זאת למדתי המון על התפיסת חיים שלי ועל הדעה האישית שלי בכל מיני נושאים, השכלתי יותר ולמדתי
דברים שלא הייתי לומדת בחיים הרגילים שלי.


אוריינות אזרחית:
במהלך העבודה למדתי על דימוי גוף יותר לעומק, הבנתי מהו דימוי גוף ואיך הוא משפיע בכל מיני צורות 
ודרכים שלא ידעתי עליהם, למדתי איך התוכניות מציגות את הדימוי גוף הרזה והחטוב כפפולארי וכנכון ולמדתי שזה משפיע המון על בני נוער ועל הרבה אנשים בחיי היומיום שלהם. בנוסף זה פוגע בבני הנוער ואנשים בכלל ומשפיע על המחשבה של הדימוי גוף שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה